Punainen sateenvarjo / About the red umbrella

Punaisen sateenvarjosymbolin historia ulottuu vuoteen 2001, jolloin slovenialainen taiteilija Tadej Pogacar toteutti taideinstallaation yhdessä eri maiden seksityöläisten kanssa Venetsian Biennale of Art -tapahtumassa. Tuolloin muun muassa Thaimaasta, Saksasta, Itävallasta, Italiasta ja Yhdysvalloista kotoisin olevat, megafoneilla ja punaisilla sateenvarjolla varustetut seksityöläiset marssivat Venetsian keskustan halki. Installaation tavoitteena oli kiinnittää huomio seksityötä tekevien huonoihin työolosuhteisiin ja heidän jatkuvasti kohtaamiinsa ihmisoikeusrikkomuksiin. Italialainen seksityöntekijä ja aktivisti Pia Covre oli mukana motivoimassa punaisten sateenvarjojen käyttöä tapahtumassa:

"We had to cross the city from the biennale to the Art Gallery exhibition so we thought crossing the city with a red umbrella would make us visible. Venice is full of tourists so we wanted to be visible from the rest of the people on the streets" 
(Lähde: NSWP) 



Pari vuotta tämän jälkeen, vuonna 2005, ICRSE (International Committee on the Rights of Sex Workers in Europe) otti punaisen sateenvarjon omaksi symbolikseen kuvaamaan syrjinnän vastaista työtä. Tästä lähtien punainen sateenvarjo on toiminut suojan ja turvan symbolina seksityötä tekeville ja heidän oikeuksiaan puolustaville ympäri maailmaa. 

Blogimme kirjoitukset käsittelevät seksiperäistä ihmiskauppa, joka on rikollisena ilmiönä erotettava omaehtoisesti harjoitetusta seksityöstä. Näemme kuitenkin, että punaisen sateenvarjon symboloiman turvallisuuden ja suojan on ulotuttava myös niiden ylle, jotka eivät tee seksityötä omasta tahdostaan.  


 In English:

The story of a red umbrella starts in 2001 when Tadej Pogacar, a Slovenian artist, produced an art installation together with sex workers from different countries at the Biennale of Art in Venice. Sex workers from countries such as Thailand, Germany, Australia, Italy and USA marched through the city center of Venice with megaphones and red umbrellas. The aim of this installation was to rise awareness about the poor working conditions of the sex workers and the continuous human rights violations they face in their work. Italian sex worker and activist Pia Covre motivated the use of red umbrellas in the march:  

"We had to cross the city from the biennale to the Art Gallery exhibition so we thought crossing the city with a red umbrella would make us visible. Venice is full of tourists so we wanted to be visible from the rest of the people on the streets" 
(Lähde: NSWP)  

Few years later in 2005, ICRSE (International Committee on the Rights of Sex Workers in Europe) adopted the red umbrella as a symbol of resistance to discrimination. Since then the symbol has globally represented protection and safety for sex workers and for those defending their rights. 

Our posts are about the phenomenon of human trafficking for the purpose of sexual exploitation, which needs to be recognized as a serious crime apart from conscious decision to practice prostitution. Despite these two being different phenomena, we strongly believe that the protection and safety of the umbrella should also cover the ones not offering sexual services voluntarily. 


Lähteet/References:


Comments