L'isola di Ariel

L'isola di Ariel on torinolainen järjestö, joka työskentelee aktiivisesti edistääkseen yhteiskunnan marginaaleissa elävien ryhmien osallisuutta. Sen lisäksi, että järjestö tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottopalveluita useassa toimipisteessä, sillä on mielenterveyskuntoutujien tuetun asumisen yksikköjä, kotoutumista tukevia palveluita ja kolme ihastuttavaa ravintolaa! Ennen paluuta Milanoon, pääsimme kokonaiseksi päiväksi mukaan seuraamaan heidän toimintaansa.

Tilat, joissa aamulla tapaamme, kuuluvat yhdelle L'isola di Arielin vastaanottokeskukselle. Järjestön toiminnanjohtaja ja kaksi työntekijää ottavat meidät vastaan toimistossa, jossa käyskentelee työntekijöiden lisäksi tyytyväisen näköisiä kissoja. Kaksi ohjaajista alkaa selittää meille yksikön toimintaa, ja opimme, että kyseessä ei ole vain turvapaikanhakijoiden majoitus- ja sosiaalipalveluista vastaava yksikkö, vaan talossa on myös mielenterveyskuntoutujien yhteisöperiaatteella toimiva asuntola. Tapasimme myöhemmin päivällä myös yhteisöasumisesta vastaavan psykologin. 
(Kuva: L'isola di Ariel) 

Noin 100-paikkaisessa vastaanottokeskuksessa työskentelee iso, moniammatillinen henkilökunta, joka koostuu erilaisista sosiaalialan ammattilaisista, psykologista, kulttuuritulkeista ja esimiehistä. Läheisimmät yhteistyökumppanit talon ulkopuolella ovat erilaiset lääkäripalveluita tarjoavat tahot, italian kielen opettajat sekä maahanmuuttoasioihin erikoistuneet lakimiehet.

Kuten aiemmissa postauksissa kerroimme, pakolaisuus, pakkomuutto ja turvapaikanhaku kytkeytyvät vahvasti ihmiskauppailmiöön. L'isola di Arielin työntekijät selittävät meille, että uhrien tunnistaminen ja oikeanlainen palveluohjaus ovat olennaisia tehtäviä heidän työssään. Tämä tapahtuu systemaattisesti esimerkiksi tapaamalla kaikki uudet tulokkaat ja seuraamalla heidän pärjäämistään keskuksessa. Yksi esiin noussut ilmiö on asiakkaiden keskinäiset ns. kulissisuhteet, joihin usein kytkeytyy ihmikauppaa tai muuta hyväksikäyttöä. Näiden lisäksi perheiden/parisuhteiden sisällä saattaa ilmetä prostituutioon pakottamista tai kaltoinkohtelua. Tilanteisiin pyritään puuttumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jonka vuoksi työntekijöiltä edellytetään herkkyyttä piilossa olevien ilmiöiden tunnistamiseen. 

(Kuva: L'isola di Ariel)

Vastaanottokeskuksen koko henkilökunta on saanut laajan koulutuksen sekä ihmiskaupparikoksista että kriisityön menetelmistä, ja heidän työhyvinvoinnistaan huolehditaan aktiivisesti. Yhdellä heistä on laaja kokemus uhrien kanssa työskentelystä, ja hän vastaa pääasiassa tunnistuksen jälkeisestä työskentelystä asiakkaan ja muiden viranomaisten kanssa. Kaikki turvapaikanhakijat osallistuvat italian kielen opetukseen, joten myös opettajia ollaan perehdytetty aihepiiriin koska heidän nähdään olevan avainasemassa ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa. Erityisesti nigerialaisten naisten kohdalla ollaan havaittu kohonnut riski joutua mukaan pakkoprostituutioon turvapaikkaprosessin aikana. Myös L'isola di Arielin työntekijät tuovat esille sen, että jotkut nigerialaiset kirkot ovat mukana ihmiskaupparingeissä. Samasta ilmiöstä puhuivat myös aiemmin tapaamamme toimijat Milanossa ja Torinossa. Tämä on osasyy siihen, että monet uhreista suhtautuvat epäluuloisesti kulttuuritulkkeihin tai samasta maasta tulleisiin työntekijöihin. 

L'isola di Arielin vastaanottokeskuksissa pyritään ottamaan asiakkaat mukaan kaikenlaiseen yhteisölliseen toimintaan. Esimerkiksi ruuanlaitosta kiinnostuneiden on mahdollista valmistaa ruokaa päivittäin laitoksen muille asukkaille. Tämän lisäksi asukkaat huolehtivat keskuksen ja pihapiirin siisteydestä, pienen kasvimaan hoidosta sekä osallistuvat työtoimintaan. Järjestöllä on myös valtavasti projekteja kulttuurialan eri tuottajien kanssa; tanssia, teatteriesityksiä, konsertteja, kuvataidetta jne. Toiminnanjohtaja esittelee meille useiden yhteistyöprojektien mainoksia ja kuvia. Haaste työskentelyssä on se, että monet turvapaikanhakijoista suhtautuvat Italiaan vain kauttakulkumaana muualle Eurooppaan, eivätkä ole motivoituneita kielen opiskeluun tai kotoutumiseen. Järjestössä pyritään kuitenkin osallistamaan kaikki yhteisön asukkaat mukaan toimintaan. Työntekijät selittivät meille, että Italiassa vastaanottotoimintaa ohjaavat lait ovat hyvin yleisluonteisia, ja jättävät jokaiselle provinssille valtuuksia järjestää palvelut haluamallaan tavalla. Tämän vuoksi maan sisällä on suurta vaihtelua palveluiden tason ja käytäntöjen suhteen, eikä L'isola di Ariel valitettavasti edusta Italian yleistä tilannetta. 

L'isola di Arielin toimintaa ohjaa vahva vuorovaikutuksellisen auttamissuhteen ideologia. Asiakas pyritään pitämään koko ajan oman prosessinsa keskiössä ja hänen omaa toimijuuttaan halutaan tukea mahdollisimman paljon. Eri ammattiryhmät nähdään voimavarana, ja erilaisia yhteistoiminnan muotoja pyritään jatkuvasti kehittämään järjestön sisällä. Inspiroivinta L'isola di Arielin toiminnassa onkin nimenomaan heidän avara ja luova toimintakulttuurinsa, sekä jatkuva uusien ratkaisumallien etsiminen. 

Seuraavassa postauksessa kerromme lisää heidän upeasta La Locanda Clandestina -ravintolainnovaatiostaan!

Lämpimät kiitokset L'isola di Arielin koko henkilökunnalle siitä, että pääsimme tutustumaan laajassa mittakaavassa teidän toimintaanne!


Linkki järjestön nettisivuille: http://www.isoladiariel.it/



In English:

L'isola di Ariel is a non-governmental organisation that aims to provide stronger agency and participation for marginalized groups. The NGO, based in Turin, offers a wide range of different services, such as accommodation for asylum seekers, integration services and supported housing units for mental health rehabilitees. On top of everything else, it also has three charming restaurants! Before heading back to Milan, we got a chance to spend an entire day with this inspiring organisation. 

We are meeting the executive manager and two of the employees of L'isola di Ariel on a Friday morning at one of their reception centers. The meeting is held in an office, where, besides the employees, we get to see their happy-looking cats that wander around the room. Two of the social advisors explain to us about how the unit functions. We learn that the house we are meeting at does not only provide accommodation and social services for asylum seekers. The unit also works as a center for mental health rehabilitators by providing for example communal accommodation for this target group. Later in the afternoon we also get to meet the psychologist assisting the clients living in the communal accommodation.

The reception center provides accommodation for 100 asylum seekers. The multidisciplinary team of employees consists of social work professionals, psychologist, cultural mediators and superiors. The most immediate external partners are different health care institutions, teachers teaching Italian and lawyers specialized in migration questions. As we have explained in our previous blog posts, forced migration and seeking asylum are strongly connected to the phenomenon of human trafficking. The employees of L'isola di Ariel tell us that recognizing the victims and providing adequate service counselling is essential in their work. This is implemented into practice by meeting one-on-one with all the new clients and following up on their life in the reception center.

The employees have observed that it is a commonly occurring phenomenon in the reception center that the clients engage in faked relationships with each other. Those staged relationships are often linked to either human trafficking or other kinds of exploitation and abuse. Furthermore, there have been cases where forced prostitution or maltreatment have appeared within the asylum seeking families as well. The employees aim to interfere in these situations in an as early a stage as possible. Hence, they are required to have skills in recognizing different types of "hidden" phenomena.

The whole team working in the reception center has been well-educated in both crimes related to human trafficking, and in using different methods of crisis intervention. Their own wellbeing is actively taken care of by the employer. One of the employees has extensive experience in working with victims of human trafficking and is mainly responsible for the assistance provided to the recognized victims together with her and other authorities. As all asylum seekers in the reception center take part in the italian language studies the role of the teacher in recognizing victims of human trafficking is well noted. Therefore, the teacher has been trained in the phenomenon of trafficking as well. Especially among the Nigerian women there is a high risk of being driven into forced prostitution. We were told by the employees of L'isola di Ariel that some Nigerian churches in Italy are part of the trafficking rings. The same observations were reported by the other organizations both in Milan and in Turin. This is also one reason behind the clients' lacking trust towards the cultural mediators or other employees with the same origin as the client themself.

The reception centers of L'isola di Ariel aim to include their clients in all forms of communal activities. For example the ones interested in cooking are provided the opportunity to prepare the daily meals for the other clients living in the center. Furthermore, the clients participate in different kinds of work activities by taking care of the center's cleanliness, and the surroundings, including the small vegetable garden in the backyard. The organization has also multiple projects together with different cultural producers: dance, theatre performances, concerts, arts etc. The executive manager shows us ads and pictures from several collaborative projects. A challenge for the great work is that many asylum seekers often consider Italy as a transit country while they might have plans to continue their way to different parts of Europe. This shows in the lack of motivation to study the language and make efforts to integrate. However, the organization strives to include all the residents in the community in their activities. Unfortunately, the Italian legislation on reception and social services of asylum seekers is rather general and allows every province to organize the services their own way. On that account, there's a great variation in the quality and practice of services, and sadly the way L'isola di Ariel operates does not represent the the overall situation in the country. 

The operation of L'isola di Ariel is guided by a strong ideology of an interactional helping relationship. They aim to keep the client at the center of their own process, and they want to support the client’s own agency as much as possible. Different occupational groups are seen as a huge resource and different forms of cooperative activities are constantly being developed within the organization. The most inspiring for us in the organization’s operations is their wide and creative operational culture, and the fact that they are constantly searching for new solutions for their work.

In the next post we will tell you more about a great innovation of theirs: the restaurant La Locanda Clandestina!

We want to thank L'isola di Ariel's whole team for giving us the opportunity to get familiar with your organization, and to learn about the work you do! 

Link to the organisation's website: http://www.isoladiariel.it/

Comments